zaterdag 4 december 2010

Pepernoten en zwarte pieten koekjes

Gisteravond heb ik weer zoals elk jaar verse pepernoten gebakken. Toen ik een klein meisje was deden we dat thuis altijd al en ik ben er nooit mee gestopt! Elk jaar hoort pepernoten bakken voor mij bij het sinterklaasfeest. Meestal eet ik er helemaal niet zo veel van maar ze ruiken gewoon ze lekker en 't is een stukje jeugdsentiment. Dus ook al had ik al een hele drukke week gehad ik moest en zou pepernoten bakken.

Vorige week had ik in de winkel vast speculaaskruiden gekocht, zat nu ook een hele leuke vorm voor zwarte pieten koekjes bij samen met wat recepten. De recepten staan ook op de site van Silvo. Ik heb ook het recept voor de gemengde pepernoten gemaakt, gewone pepernoten en gemberpepernoten.

Toen ik ze aan 't maken was vonden we het deeg van de gewone pepernoten een stuk lekkerder, maar nu ze klaar zijn vinden we de gember pepernoten toch ook wel erg lekker, beetje pittige nasmaak!

M'n deeg moest even in de koelkast tot rust komen, in die tijd ook nog maar even deeg gemaakt voor zwarte pieten koekjes, die zijn ook super lekker en heel erg leuk geworden vind ik! Heb m'n koekjesvorm dus maar meteen uitgeprobreerd.

Gemengde pepernoten:



Ingredienten:
60 g koude boter
150 g zelfrijzend bakmeel
40 g witte basterdsuiker
1 tl stroop
zout
1/2 eetlepel(s) Silvo gemalen Gemberwortel
2 eetlepel(s) melk
40 g bruine basterdsuiker
1/2-1 eetlepel Silvo Koek- en speculaaskruiden

Bereidingswijze:
  • Snijd de boter in blokjes.
  • Kneed in een mengkom 75 g zelfrijzend bakmeel, de lichtbruine basterdsuiker, een snufje zout, Silvo gemalen Gemberwortel, 40 g boterblokjes, 1 theelepel stroop en 1 eetlepel melk tot een soepele lichte deegbal. Kneed in een andere kom van de overige ingrediënten met een snufje zout een tweede gladde donkere deegbal. Laat beide deegballen ca. 30 minuten in de koelkast rusten.
  • Verwarm de oven voor op 175 °C en bekleed 2 bakplaten met bakpapier.
  • Vorm van elke bal deeg ca. 50 kleine balletjes en leg deze op de bakplaten.
  • Bak de gemengde kruidnootjes in de oven 15-20 minuten. Laat de kruidnootjes op de bakplaat afkoelen en knapperig worden.

Zwarte pieten koekjes:


Ingredienten:
150 g koude boter
1 citroen
225 g + 2 eetlepels zelfrijzend bakmeel
150 g donkerbruine basterdsuiker
zout
1 1/2 - 2 eetlepels Silvo Koek- en speculaaskruiden
2-3 eetlepel(s) melk
20 hazelnoten
10 garneeramandelen

Bereidingswijze:
  • Snijd de boter in blokjes.
  • Was en rasp de schil van de citroen.
  • Meng in een kom 225 g zelfrijzend bakmeel met de basterdsuiker, zout en de Silvo Koek-en speculaaskruiden door elkaar. Voeg de boterblokjes, citroenrasp en melk toe en kneed er een soepele deegbal van.
  • Laat de deegbal minimaal 1 uur in de koelkast rusten.
  • Verwarm de oven voor op 170 °C en bekleed 2 bakplaten met bakpapier.
  • Rol de deegbal op een met het overige bakmeel bestoven werkblad uit tot een ½ cm dikke deeglap.
  • Snijd 10 poppen uit het deeg en leg deze op de bakplaten. Druk in elke speculaaspop 2 hazelnoten als ogen en een amandel als mond.
  • Bak de speculaaspoppen ca. 25 minuten in de oven. Laat de speculaaspoppen op de bakplaat afkoelen en knapperig worden.

Smakelijk eten en een fijne sinterklaas!

Groetjes
Marijke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten