maandag 22 november 2010

Speculaas cake

Nu de avonden weer erg lang en donker zijn en die man met die rode mijter en z'n knechten weer in 't land zijn heb ik weer heel veel zin om lekker in de keuken bezig te zijn. Heerlijk met kaneel en speculaaskruiden enzo aan de gang. Wat ruikt 't huis dan toch heerlijk, zo warm en gezellig.

Binnenkort ook maar weer eens pepernoten bakken, al is 't maar voor die heerlijke geur als die baksels in de oven staan...

Vorig weekend heb ik de speculaascake uit de allerhande gemaakt.


  • 200 g boter, op kamertemperatuur
  • 200 g bruine basterdsuiker
  • 4 eieren
  • 200 g zelfrijzend bakmeel
  • 4 tl koek- en speculaaskruiden (bakje 20 g)
1. Verwarm de oven voor op 160 °C. Klop de boter samen met de suiker en een mespunt zout 15 min. met een mixer tot er een mooie luchtige crème is ontstaan. Klop dan één voor één de eieren erdoor. Voeg pas een nieuw ei toe als het vorige helemaal is opgenomen.
2. Zeef het bakmeel samen met de speculaaskruiden boven het botermengsel en meng voorzichtig door elkaar.
3. Giet het beslag in de ingevette cakevorm en bak de cake in ca. 50 min. gaar. Laat afkoelen op een rooster en snijd de cake in plakken. Lekker met slagroom.

Heerlijk, vooral met een lekkere beker zelfgemaakte chocomelk met slagroom, hmmm.

Ik hou heel veel van de zomer, maar toch die donkere avonden met in huis allemaal kaarsjes en gezelligheid vind ik ook super. Hou ook echt van familiefeesten als sinterklaas en kerst...

Dus ik vind 't echt een gezellige tijd die komen gaat, en die voorspelde sneeuw die mag van mij wel komen hoor, ik zet m'n snowboots wel vast klaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten